نظارت, نکات طلایی و مهم

شروع عملیات ساختمانی بدون اطلاع مهندس ناظر

این موضوع را در سه قسمت مورد بررسی قرار می دهیم:

قسمت اول: پروانه ساختمانی هنوز صادر نشده است.

با توجه به اینکه هنوز پروانه ساختمانی صادر نشده است، مهندس ناظر مسئولیتی نداشته و در برخی شهرها مثل تهران، قبل از گزارش شروع عملیات ساختمانی، امکان ارسال گزارشات مرحله ای به شهرداری نمی باشد.

وظیفه مهندس ناظر در این حالت چیست؟

توصیه می شود مهندس ناظر، موضوع را طی نامه ای (به صورت ابلاغیه نه گزارش مرحله ای) به اطلاع شهرداری برساند و در این نامه به هیچ عنوان راهکار یا دستور توقف و.. را ارائه ننماید.

به عنوان نمونه :

موضوع ابلاغیه: شروع عملیات ساختمانی قبل از صدور پروانه ساختمانی

به اطلاع شهرداری محترم می رساند مالک ساختمان به شماره پرونده …به آدرس ….عملیات اجرایی ساختمان را قبل از صدور پروانه ساختمانی شروع نموده و در حال حاضر در مرحله… می باشد. لذا از شهرداری محترم خواهشمند است برابر ضوابط و مقررات اقدامات لازم را به عمل آورد.

قسمت دوم: پروانه ساختمانی صادرشده اما مهندس ناظر شروع عملیات ساختمانی را تایید نکرده است.

در این حالت چون پروانه ساختمانی صادر شده است مسئولیت مهندس ناظر شروع ولی با توجه به عدم تایید شروع عملیات، مهندس ناظر باید اقدامات زیر را انجام دهد:

1) در ابتدا مهندس ناظر در این حالت، مجوز شروع عملیات ساختمانی را نباید صادر نماید.

2) ارائه گزارش به شهرداری در خصوص شروع عملیات ساختمانی بدون مجوز و اطلاع مهندسین ناظر و عدم تایید مراحلی که تا این تاریخ اجرا شده اند.

نکته: اگر باز هم مالک برای اخذ مجوز شروع عملیات از مهندسین ناظر اقدامی نکرد، مهندسین ناظر باید کلیه گزارشات خود را بدون صدور مجوز شروع عملیات ساختمانی به شهرداری به صورت دستی یا سیستمی تحویل دهند.(در شهرهایی که امکان ثبت گزارش قبل از شروع عملیات ساختمانی نیست، مهندس ناظر باید گزارشات خود را به صورت دستی به شهرداری یا مهندس ناظر هماهنگ کننده تحویل و رسید دریافت نماید.)

در هر صورت اگر مالک نتواند صحت اجرای عملیات های ساختمانی انجام شده بدون مجوز شروع را اثبات نماید(مثلا بتن ریزی پی انجام شده و صحت آرماتوربندی طبق نقشه های مصوب باید با آزمایشات و… به تایید ناظر برسد)، مهندس ناظر باید پایان کار را تایید ننماید.

قسمت سوم: پروانه ساختمانی و مجوز شروع عملیات ساختمانی صادر شده است.

در این حالت شورای انتظامی معمولا تا یک مرحله اذعان به بی اطلاعی از مراحل اجرایی را از مهندس ناظر می پذیرد و بیش از آن را (مثلا اجرای سقف اول، دوم و سوم) نپذیرفته (به علت عدم نظارت مستمر) و در صورت اعلام شهرداری مبنی بر نداشتن نظارت مستمر مهندس ناظر یا شکایت مالک به شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی استان، احتمال محکومیت انتظامی برای مهندس ناظر بسیار زیاد می باشد.

در این حالت مهندس ناظر می تواند برای دفاع از خود، عدم اطلاع از عملیات اجرایی ، عدم تهیه و تحویل برنامه زمان بندی مغایر با بندهای 7-1-2 و14-4-3 از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و همچنین توضیحات ذیل پروانه را ذکر نماید.

یکی از وظایف مجری طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان
مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

مجموعه آموزشی ناظر مسلح از ارجاع تا  پایان کار

برای دیدن نظرات دانشجویان کلیک کنید.

منابع:

تجربیات مهندس محمد هادی  بهمن آبادی

کتاب مهندس ناظر معمار مهندس رازانی

پژوهش های استاد گرانقدر کامیار میر رضوی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *