فیلم های آموزشی نظارت, نظارت

پروانه اِشتغال نظام مهندسی رو حقیقی کنم یا حقوقی؟

پروانه اشتغال حقیقی و حقوقی چه تفاوتی با هم دارند؟

پروانه اشتغال حقیقی یعنی اینکه خود مهندس ناظر، طراح و یا مجری شخصا از پروانه نظام مهندسی کسب درآمد نماید ولی پروانه اشتغال حقوقی یعنی اینکه تحت عنوان یک شرکت حقوقی فعالیت نموده و دیگر نمی تواند به صورت حقیقی از پروانه خود کسب درآمد نماید.

پروانه اشتغال حقوقی
پروانه اشتغال حقیقی

حقوقی کردن پروانه اشتغال نظام مهندسی چه پیامدهایی دارد؟

حقوقی کردن پروانه نظام مهندسی، یعنی اینکه شما به عنوان مهندس به یک شرکت حقوقی مجوز استفاده از پروانه خود را به عنوان ناظر، مجری و یا طراح میدهید و آن شرکت بواسطه پروانه چند مهندس، می تواند پروژه های بزرگی را اخذ نماید.

حال اگر آن شرکت در امر نظارت، اجرا و یا طراحی قصور نماید و بواسطه آن در محاکم قضایی مقصر گردد، تمامی مهندسین که اسم آن ها پشت پروانه شرکت حقوقی می باشد، متناسب با نوع مسئولیتشان، درصد تقصیر خواهند گرفت.

کمترین و بیشترین مسئولیت در شرکت های حقوقی برای چه اشخاصی می باشد؟

عضو شاغل کمترین  و مدیر عامل بیشترین مسئولیت را در شرکت های حقوقی بر عهده خواهند داشت.

ویدیوی زیر، از یک پروژه واقعی تحت نظارت یک شرکت حقوقی شروع شده و در ادامه تمامی نکات حقوقی کردن پروانه اشتغال را بیان می کند.

نوشته های مشابه

10 دیدگاه در “پروانه اِشتغال نظام مهندسی رو حقیقی کنم یا حقوقی؟

  1. حسن شاهرخی گفت:

    عالی بود

    1. ممنون مهندس زنده باشید

  2. امیرحسین مطیع ارانی گفت:

    سلام
    ممنون از لطف شما

    1. سلام زنده باشید مهندس مرسی از توجه شما

  3. پیام مفخم گفت:

    باسلام ،فرض کنید ملکی که مراحل طراحی و اجرای و یا نظارت آن در محدوده شرکت حقوقی انجام شده دچار اسیب یا فرورختن بخشی و یا صدمه به ملک همسایه شود که می تواند منجر به جرح ، فوت و تبعات حقوقی آن شود . اکنون بنده که بعنوان عضو شاغل هستم و از تجمیع ما شرکت یاد شده موفق به افزایش ظرفیت تجمیعی سهمیه پروانه ها شده چقدر در این خسارت وارده سهیم خواهم بود . مثال می زنم مثلا شما شاغل در شرکت مهندسی هستید که هیثت مدیره و مدیرعامل دارد وقتی اتفاقی می افتد مگر شما که حتی بیمه تان در ان شرکت ها رد می شود مقصر قلمداد می شوید حالا بیایم به شرکت حقوقی مهندسی که صحبتش بود وقتی اتفاق می افتد مهندس شاغل که بصورت پاره وقت قرارداد دارد و بیمه هم برایش رد نمی شود چه کمک و یا کوتاهی در موضوع ساخت و طراحی می توانسته داشته باشد که اکنون سهمش را بتوانیم در آسیب محاسبه و از او هزینه بخواهیم ؟ اگر پاسخ این است که بله مقصر قلمداد می شود سهم این مشارکت در کجا و به چه صورت مشخص می شود ؟

    1. سلام جناب مهندس وقتتون بخیر. بحث قوانین شرکت ها یکم پیچیدست ولی در همین چند هفته پیش مراجعه کنندگانی داشتیم که متاسفانه شرکت های حقوقی امضای اونها رو جعل و پای تعدادی از نقشه ها زده بودند و حالا بحث های حقوقی زیادی پیش اومده بود.

  4. پیام مفخم گفت:

    راه دیگری که به نظرم می رسد برای جدا شدن از شرکت ها بند خسارت بگذارید که مثلا موظف باشند طرفین 5 ماه قبل از اتمام تاریخ قرارداد با هم جلسه بگذارند و اگر با هم به توافق برای ادامه همکاری نمی رسند همانجا به منزله اطلاع شرکت حقوقی از عدم رضایت مهندس به ادامه همکاری باشد و از همانجا پروسه خروج از شرکت را کلیدبزنند و اگر تا پایان سال قرارداد ایشان شما را آزاد نکرد روزانه مجبور به خسارت باشد .
    در خصوص مطالبی که در فیلم گفتید شاید بهتر است در بندی از قرارداد شرکت را موطف کنید نام و آدرس پروژه ها را د راختیار عضو شاغل بگذارد که حداقل اگر در زمان همکاری شما خواستید بروید سر بزنید مانعی نداشته باشید و اگر کار خطرناک می کنند درخواست خروج راهش برای شما باز باشد و کاری نکنید که هم غیر قانونی است هم پول درست نمی گیرید هم راه خروج از شرکت بسته است …. حقیقت اینکه ارجاع کار در ناظر حقیقی بسیار رانتی شده است یعنی مهندسین با انبوه کار در بازار هم نمی توانند هر سال ظرفیت خود که هیچ بلکه بیش ا زیک کار نازل بگیرند…. از طرفی هم دایم به شما زنگ می زنند که بیا حقوقی بشو … خود این شرکت های حقوقی دایما در باندهای کوچک داخل نظام مهندسی و شهرداری هستند و فردا وقتی می خواهی جدا شوی یا حتی حکمیت سازمان نظام مهندسی را بخواهی بگیری از بزرگ و کوچک همراهی باشما نخواهند کرد و خلاصه هر کسی به طرف باند خودش غش می کنه من بارها برای سازمان نامه نوشتم که چرا کار مناسب به من ارجاع نمی شود ولی دریغ از یک پاسخ درست و حسابی … این است که در عین اینکه نمی خواهم ولی مجبورم به سمت شرکت حقوقی بروم که حداقل درآمدی از ان داشته باشم . چیزهایی که در مورد گود گفتید رو اگر دوبار محکم روبروی مالک بایستید ممکن است کمی با شما راه بیاد اما نهایتا نامه عزل شما را می گیرد و نسبت ها ناروا هم به شما می زنند که می خواستی پول بگیری… بعد میای بیرون و مدتی هم ارجاع کارت معطل می مونه … ما همه چیزمون به همه چیزمون میاد فقط بحث همکاری و علمی بودن همکاری مهندسین با هم نیست کلا هیچ جا و هیچکس درست سر جاش نیست …فقط سر انتخابات یاد ما می کنند و بعد انتخاب شده ها دنبال فرامین باندی که حمایت مالی و معنوی کردتشان می رود .

    1. سلام مهندس ممنون که نظرات و تجریبات خودتون رو با ما درمیان گذاشتید. بله همه ما در جریان بعضی از این موارد هستیم و امیدوارم با کمک هم تا جای ممکن جلوی خسارت به همکاران خودمون رو بگیریم.

  5. نورالدین رضائی گفت:

    سلام و درود
    بسیار عالی بود مهندس جان
    جواب ی سری از سوالاتمو تو همین ویدیو گرفتم
    دمت گرم

    1. سلام مهندس ممنون خدا رو شکر زنده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *